måndag 15 maj 2017

Hur vi ser olika på resor

Ganska fort insåg jag att vi inte skulle komma iväg över påsk. Som sagt, jag är van vid att resa på ett visst sätt, nämligen prisvärt och ekonomiskt och det är en omöjlig ekvation över påsk. Vi var inne på ett par dagar i Riga som vi har hört gott om men även dit gick flygpriserna upp till orimliga nivåer. I efterhand känns det ok att vi inte bokade något då vi från dagen innan skärtorsdagen till annandag påsk mer eller mindre låg däckade i magsjuka. Alla utom lillasyster som bara var sjuk onsdag kväll. Som tur var lämnades hon 24 h hos mormor och morfar så att vi andra kunde fokusera på att överleva. Usch vilken pärs!

Då våren uteblivit fick jag en idé om att åka och hälsa på mina föräldrar som befann sig på Mallorca. Att ta med båda barnen kändes inte som ett alternativ då jag var ute efter avkoppling så när R föreslog att jag och Sune skulle åka var beslutet lätt. Vi fick 4 härliga dagar, 3 tillsammans med mormor och morfar och en helt för oss själva i Palma. Så lyxigt för mig, men framförallt för Sune som fick full fokus under hela resan, ingen lillasyster att ta hänsyn till och mys och bus med var och en av oss andra.

Härliga dagar men en sak är säker, charter är inget jag själv hade valt i första hand. Lollo och Bernie i all ära men om det är avkoppling man är ute efter (i den mån det går med barn) så är inte Vings Sunwing resort hotell rätt plats att vara på. Tre stora hotellkomplex med två poolområde. Det ena var visserligen ganska lugnt men det andra var som att besöka Leos lekland en lördag. Folk överallt, barnvagnar, stora plastdjur att ha i vattnet, gäster med all-inclusive band som sitter och trycker i sig pommes och läsk, högljutt och trångt, trots lågsäsong!
Vill inte tänka på vad barnfamiljer med redan sämre ekonomi än annars lägger för att få uppleva detta, när man kan resa och uppleva så mycket mer till en billigare peng. Hade Sverige haft en mer solsäker sommar hade jag inte sett en ända anledning för någon att åka hit, men nu när det är som det är, juli kan snitta på 10 grader, så kan jag ha pyttelite förståelse för de som åker hit för att få sol och avkoppling.

Vi inväntar ett positivt besked från Rs jobb om att han får ledigt samtidigt som elevernas så att vi kan komma iväg något tidigare än annars. Oavsett besked måste jag ha det snart för efter det ska exakt rutt läggas upp och boende börja bokas upp. Om 1 månad är det dags! Jag längtar så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar