torsdag 17 augusti 2017

Eurotrip 2017

För drygt 1 månad sedan kom vi hem från årets eurotrip. Jag är gladare än nånsin att vi kom iväg då efterföljande månad i Sverige inte bjudit på något sommarväder direkt, i alla fall inte där vi befunnit oss.

Vi arbetade in i det sista och för att få ihop diverse sommarfester på både jobb och förskola valde vi att åka lördag kväll istället för morgon. Vi skippade således en natt i Tyskland på vägen ner och tog nattfärjan Trelleborg-Travemunde och körde sedan hela dagen för att framåt kvällen entra Wallisellen utanför Zurich för att hälsa på våra vänner där. Vi besökte Zurichs Zoo och bjöds på underbart väder. Efter två nätter hos dem körde vi väster ut mot Frankrike.

Via Airbnb hyrde vi en lägenhet med overklig utsikt över Mont Blanc. Lägenheten låg ganska öde men utsikten och poolen som tillhörde området vägde upp det hela. Första dagen tog vi tåget en bit upp mot Mont Blanc och gick mellan två stationer. Andra dagen körde vi till ett liftsystem i närheten av vår lägenhet och gick på en minst sagt krävande promenad. Vi är inte de som vill vända om när vi väl börjat gå och med hjälp av google maps som vi nu kunde ha gratis med hjälp av de nya roaming reglerna såg vi en väg genom en skog. Det som kartan inte visade var hur brant det var. Först sjukt brant nerför, ner till en liten bäck och sedan en brant väg uppför där jag i princip fick dra mig upp med Celeste på ryggen. Inte långt ifrån maxpuls men tillslut var vi uppe och kom ut i en kohage och kunde lugnt och stilla gå ner mot bilen igen.

På midsommarafton lämnade vi franska alperna för att ta oss ner till kusten. Dumma som vi var valde vi att ”gena” genom landet och undvek motorvägen som egentligen gick fortare. Till en början är det kul/fint med serpentinvägar men när de aldrig tar slut är det inte kul. Tillslut mådde jag illa, vilket är väldigt ovanligt. Som TUR är sov bilen nästan hela turen. Efter 3-4 h på alldeles för små vägar kom vi tillbaka till civilisationen och hittade ett Mc Donalds och världens största (?) Carrefour. Vi var klara för ett par dagars campingliv!

Vi hade spanat in en camping men inte bokat, vi åkte dit och blev glatt överraskade. Där vi hade själva tältet var inget speciellt men faciliteterna och läget var över förväntan. Fräsch pool och precis vid havet. Vi hade allt vi kunde önska för tre kvällar och två varma dagar.

Vi körde vidare kustvägen genom bland annat Cannes och såg overkliga båtar. Lunchen intogs i Nice innan vi körde vidare mot Italien. Även där valde vi Airbnb eftersom det i princip inte finns några hotell i byn vi bodde i. De andra åren har vi bott i Pompeiana, en by en bit upp från kusten. I år valde vi att bo i Riva Ligure, byn nere vid havet. Vi fick en fin lägenhet med dubbla balkonger och jättefin utsikt. Här stannade vi nästan 1 vecka och njöt av sol, bad, god mat och total avkoppling.

I Italien bokade vi vårt sista boende vilket skulle bli Österrike, således var vi låsta till ett datum. Däremellan hade vi två nätter som rent geografiskt passade in med Gardasjön. Fram med tält på en camping som hade allt och lite till. Även denna hade vi bara spanat in via google maps. Sjukt dyrt men vi orkade inte köra och leta eftersom det var kväll när vi kom fram. Runt 50 euro natten jämfört med den i Frankrike som låg på 26. Eller som den i Frankrike i inlandet som vi bodde på för 2 år sedan som kostade 13!. I vilket fall, trots att man var tvungen att ha badmössa i poolen (vi låtsades som det regnade), minidisco etc etc klarade vi oss bra. En jättemysig by i Peschiera del Garda som vi gärna återvänder till.

Sist men inte minst besökte vi Munster i Österrike där vi bokat boende via Risskov. Semester på riktigt med halvpension. När jag följde vädret dagarna innan vi kom var det regn och kallt men väl på plats vände det och vi fick sol och behaglig värme. Vi besökte ett liftsystem i närheten med en stor aktivitetspark och vi gick också till toppen i två olika omgångar. Det var riktigt varmt och på eftermiddagarna badade vi både i sjöar och i byns utomhusbad.

Sista morgonen lämnade vi hotellet 8:30, körde genom hela Tyskland med två korta stopp. Vi tog Rostock-Gedser hem efter ett stop i Bordershopen och kom hem till Malmö klockan 23 samma dag.

Vilken resa, alla stop blev bättre än jag kunnat drömma om. Jag vill redan börja planera nästa års resa men först blir det en storstadsresa till Budapest i oktober och jag hoppas även kunna klämma in 1-2 resor till innan året är slut!